Motty - Flere veier til ditt lån

Ofte stilte spørsmål

Hvordan er prosessen for å få lån?

Du kan søke om lån på både nett og telefon. Det enkelste er å søke på nett. Blir lånet godkjent, kan du laste opp dokumenter og signere avtalen med BankID på kodebrikke eller mobil sammen med passord. Er lånet godkjent, sender vi deg alltid en e-post med lånetilbudet og en sms. Les mer her.

Hvor mye kan jeg låne?

Vi tilbyr lånebeløp fra 5 000 til 500 000 kroner. Din låneevne vurderes individuelt i søknaden. Hvis du søker sammen med noen, vil det ofte øke sjansen for å få låne det beløpet du ønsker og det er også bedre sjanser for å få en totalt bedre rente eller et høyere lånebeløp.

Hvilke kriterier stilles for at jeg kan søke om lån?

For å kunne søke forbrukslån hos oss må disse kriteriene være oppfylt:
  • Du har ingen inkassosaker
  • Du er minst 23 år gammel
  • Du har en fast inntekt på minst 230 000 kroner
  • Du har bodd og skattet i Norge de siste tre årene
  • Du må gjennomgå en kredittvurdering

Når får jeg svar på lånesøknaden?

Vanligvis får kundene svar på lånesøknaden i løpet av dagen. Søker du på ettermiddagen eller kvelden får du svar på formiddagen dagen etter. Søker du i løpet av helgen mottar du svar på første arbeidsdag etter helgen.

Når får jeg utbetalt lånet?

De fleste bankene sender lånedokumenter på e-post og ber deg signere med BankID. Lånet vil være på kontoen din i løpet av 1-3 virkedager. Ellers gjelder normal postgang.

Kan jeg innfri lånet når jeg vil?

Ja, du kan når som helst innfri hele eller deler av lånet akkurat når du skulle ønske det. Å innfri lånet koster heller ingenting.

Hvilken rente kan jeg få på lånet?

Samarbeidsbankene våre vurderer alle lånesøknader individuelt i hvert enkelt tilfelle. Opplysningene du oppgir i søknaden vil være grunnlaget for det rentetilbudet du får, og det er denne renten som avgjør selve prisen på lånet. Søker du lån sammen med noen, øker også sjansen for å få en lavere rente og det lånebeløpet du ønsker deg.

Hvor lang nedbetalingstid kan jeg få?

Vi har 15 års maks nedbetalingstid.

Hvorfor får jeg avslag på lånet?

Det kan være mange grunner til at du får avslag på lånesøknaden. Som regel betyr det at ett eller flere av kriteriene ikke er oppfylt.

Kriteriene som må være oppfylt er:
  • Du har ingen inkassosaker
  • Du er minst 23 år gammel
  • Du har en fast inntekt på minst 230 000 kroner
  • Du har bodd og skattet i Norge de siste tre år
  • Du må gjennomgå en kredittvurdering

Har du kreditt- eller betalingsanmerkninger?

Viser det seg at du har en betalingsanmerkning, er det heldigvis mulig at denne kan slettes og kriteriene for å kunne søke om lån kan derfor allikevel oppfylles. Du kan også kontakte oss om du eier din egen bolig for å søke om spesiallån.

Hva betyr kredittsjekk og kredittvurdering?

Kredittvurdering er noe banker og låneinstitusjoner gjennomfører før du blir tilbudt lån. Kredittverdighet måles ofte i en skala fra 0 til 100.
  • Kredittsjekk
    Enkelt forklart er en kredittsjekk en undersøkelse av betalingshistorikken din, om du har noen negative betalings- eller kredittanmerkninger og om du har en akseptabel inntekt
  • Kredittvurdering
    En kredittvurdering er en analyse av lånesøkerens generelle betalingsevne
  • Kredittopplysningsbyråer
    Kredittopplysningsbyråene har informasjon om deg fra inntil tre år tilbake i tid. Alle som har saklig behov for å få innsyn i disse opplysningene får det hvis du for eksempel søker om forbrukslån, inngår en avbetalingsordning i en butikk eller tegner et nytt mobilabonnement. Ni selskaper i Norge har konsesjon fra Datatilsynet for å drive kredittopplysningsvirksomhet. Disse henter opplysninger om deg fra blant annet Folkeregisteret, Brønnøysundregisteret, inkassoselskaper eller dommer i saker om pengekrav
  • Kredittsjekk deg selv
    Du kan sjekke dette selv ved å finne ut hvilke opplysninger selskapene har om deg. Noen krever penger for utlevering av denne informasjonen, men hvis du refererer til personopplysningsloven plikter de å gi deg en gratis utskrift. Finner du ut at opplysningene byråene har om deg er feil kan du kreve at de retter opp dette